Många fördelar med idrottsmassage även utanför träningen

Idrottsmassage - vilken nytta gör det egentligen?

Tränar du hårt är det bra att öka blodcirkulationen för att påskynda återhämtningen. Det gör du bland annat genom massage. Det låter kanske lite förvånande, men den tyngsta träning jag kan göra, är det jag gör just nu; jag sitter vid skrivbordet och jobbar. Att sitta vid skrivbordet framför datorn blir lätt ansträngande av den anledningen att denna aktivitet brukar pågå alltför länge och är alltför stillasittande. Är du intresserad av att läsa mer om hur jag behandlar stela och ömma muskler med idrottsmassage i Göteborg kan du läsa mer här.

Massage är läkande och bra även utanför idrottssammanhang

Så även efter ”bara jobb” är du också värd massage. När jag styrketränar, fridyker, dansar eller joggar brukar jag hålla på maximalt 90 minuter, och då handlar det om olika rörelser med korta pauser emellan. När jag tränat hårt blir jag öm i musklerna två dagar senare. Då är massage och stretching något jag behöver. Det bästa är att få massage av någon som är bra på detta och ser till helheten. 

Jag ser till hela kroppen vid behovsundersökning och idrottsmassage-behandling

Jag är själv bra på att se till ”hela kroppen” men det finns av naturliga skäl områden på min rygg som jag inte kan behandla själv. 

Utan att vara skrytsam är jag bra på att råda andra, men jag har svårare att bedöma mig själv när det kommer till effekterna av träning. Det gör oftast inte så ont när jag tränar och ”visst borde det gå bra” att köra några flera övningar? Två dagar senare känns det i kroppen och jag tänker: ”Konstigt jag körde ju inte så hårt”. 

Då får jag själv ringa min massör/osteopat. 

/ Björn Anderlund
Osteopati och idrottsmassage i Göteborg